eko kierowcy

login hasło

zarejestruj się

Newsletter
zapisz wypisz
Ekokierowcy.pl - serwis dla wszystkich kierowców, myślących z troską o środowisku naturalnym i starających się jeździć bezpiecznie
Proste sposoby na zredukowanie emisji gazów wydechowych
Powiększ
Spaliny tworzą się w efekcie pracy silnika, niezależnie od tego, czy samochód porusza się, czy nie. Układ wydechowy odprowadzający je ma dwa zadania: wytłumić hałas i unieszkodliwić trujące związki pochodzące z cylindrów.

Nierozgrzany silnik wydala gazy wydechowe o większej toksyczności niż silnik rozgrzany. Dla przykładu, katalizator w silnikach benzynowych jest skuteczny dopiero wówczas, gdy osiągnie pełną temperaturę pracy. W silnikach diesla część gorących gazów spalinowych powraca do powtórnego wykorzystania w procesie spalania mieszanki, część zaś może wchodzić w reakcję ze specjalnymi substancjami neutralizującymi, jeśli silnik wyposażony jest w specjalny nowoczesny system.

Jeżeli silnik nie jest sprawny, a układ wydechowy jest nie do końca szczelny, za samochodem ciągnie się smuga silnie toksycznych związków, czasem w postaci wyraźnych obłoków, często w postaci prawie niewidocznej mieszaniny gazów. Duża część z nich oczywiście gromadzi się w kabinie. Wdychają je kierowca i pasażerowie, a poza nimi przechodnie i inni użytkownicy dróg. Rozgrzewanie silnika na postoju i manewrowanie „zimnym” samochodem na parkingu, są szczególnie szkodliwe dla ludzkiego zdrowia.
Ilość emitowanych spalin ma także związek z takimi czynnikami, jak opory toczenia się samochodu, opory powietrza, wysoka prędkość jazdy, nienowoczesny styl jazdy.

Nowoczesny kierowca (ekokierowca)
- unika zbędnego obciążenia i demontuje bagażnik dachowy, jeśli nie jest już on potrzebny,
- kontroluje i uzupełnia ciśnienie w oponach co najmniej raz na 2 tygodnie, co zabezpiecza przed dodatkowymi oporami toczenia.
- parkuje auto po zakończonej podróży w taki sposób, aby rozpoczynając kolejną jazdę nie trzeba było zbytnio manewrować samochodem,
- rusza bez oczekiwania, aż silnik po uruchomieniu rozgrzeje się
- wyłącza silnik na krótkich postojach, a nawet podczas zatrzymań na 20-30 sekund, np. pod światłami lub stojąc w korku.

Konstruktorzy samochodów pracujący nad rozwiązaniem problemów ochrony środowiska opracowali system automatycznego wyłączania silnika po zatrzymaniu samochodu i automatycznego włączania go, gdy kierowca zechce kontynuować jazdę na nowo. Kierowca, który dysponuje już tak wyposażonym samochodem ma nieco ułatwione zadanie, ale każdy inny może sam zdecydować o wyłączeniu stacyjki podczas zatrzymania.

Autor publikacji: W.Chromiński

Dodaj komentarz
Partnerzy:
copyright ©ekokierowcy.pl on-line 7 wizyt 2205979 
realizacja: intellect.pl

louboutin pas cher louboutin pas cher goyard pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin femme pas cher