eko kierowcy

login hasło

zarejestruj się

Newsletter
zapisz wypisz
Ekokierowcy.pl - serwis dla wszystkich kierowców, myślących z troską o środowisku naturalnym i starających się jeździć bezpiecznie
Czy potrafisz wykorzystać wszystkie walory reflektorów w twoim samochodzie?
Powiększ
Dzięki nim kierowca widzi, gdy jest ciemno i jego pojazd również jest widoczny dla innych. Oto podstawowe zadanie świateł w pojazdach. Jednak zbyt wielu kierowców zapomina o ich czystości i stanie technicznym.

Instytut Transportu Samochodowego przygotował informacje i rady w tym zakresie, które przydadzą się wszystkim. Ale zanim przejdziemy do nich – dwie dość istotne informacje.

Zauważmy, że począwszy od zmroku aż do świtu, w natężenie ruchu na drogach zaangażowanych jest zaledwie 10-15% pojazdów jeżdżących za dnia, natomiast w tym czasie ma miejsce ok. 40 % wszystkich wypadków (dane dot. średniej w Unii Europejskiej). Oznaczać to może, że istotnym czynnikiem jest ograniczona widoczność spowodowana przez ciemności i mniejszą przejrzystość powietrza.

Chcielibyśmy zatem wnioskować o więcej oświetlonych dróg. Jednak statystyki wypadków mających miejsce nocą w Polsce wskazują, że na odcinkach dróg oświetlonych jest co najmniej o 25% wypadków więcej niż na odcinkach nieoświetlonych. Wskazuje to na niedostatki w wyszkoleniu kierowców i słabą umiejętność przewidywania zagrożeń.

Światła samochodu oświetlają drogę i pobocze w ograniczonym zakresie. Zasięg świecenia zależy od konstrukcji reflektorów, ich stanu technicznego, zastosowanych żarówek, mechanizmów regulacyjnych i sterowania, przejrzystości szyb reflektorów i ich czystości. Stan ten wpływać może na bezpieczną prędkość podróżowania nocą, komfort kierowcy i innych użytkowników dróg.

RADY DLA KIEROWCÓW DOTYCZĄCE ŚWIATEŁ

1. Czystość. Lampy utrzymujemy w czystości i sprawności. Jeśli szyba przednia samochodu poza obszarem oczyszczanym wycieraczkami jest brudna, to szkła reflektorów na pewno także. Najlepiej umyć je czystą szmatką lub gąbką z dużą ilością wody lub odpowiedniego płynu, dbając, aby nie porysować ich. Jeśli lampy są zakurzone od środka, a można je rozkręcić, to należy je oczyścić. Jeśli oczyszczenie jest niemożliwe, lampy wymagają wymiany.

2. Sprawność. Wszystkie żarówki powinny być sprawne. Zwróćmy uwagę na każdą lampę (a także na podświetlenia wskaźników kontrolek). Żarówki reflektorów należy wymieniać parami, dlatego w samochodzie powinien być stale komplet żarówek zapasowych. Zwykła żarówka po długim okresie świecenia ciemnieje i świeci znacznie słabiej, więc światła mogą się różnić między sobą. Żarówki powinny być zgodne ze specyfikacją producenta samochodu i posiadać homologację. Sposób wymiany żarówek podany  jest w instrukcji obsługi pojazdu.
Jeżeli dysponujemy lampami z diodami LED, uszkodzenie choćby jednej diody oznacza awarię i konieczność wymiany obydwu żarówek, gdyż prawdopodobnie wkrótce nastąpi awaria także w drugim reflektorze. Ksenony i tańsze LED-y z upływem czasu świecą coraz słabiej, ale się nie przepalają. Trzeba je sprawdzać i okresowo wymieniać.

Uwaga na zamienniki. Najwięcej problemów bywa z bardzo tanimi żarówkami i różnymi „wynalazkami” z egzotycznymi opisami na opakowaniu i mnóstwem zachęcających reklam. Zakładanie nielegalnych „zamienników” żarówek halogenowych np. ksenonowych nie poprawia widoczności na drodze. Efektem jest złudne poczucie kierowcy, że ma lepsze światła. Poza tym „zamienniki” znacznie silniej oślepiają innych kierowców.

3. Regulacja. Światła reflektorów powinny być prawidłowo ustawione zawsze po wymianie żarówki  i dodatkowo sprawdzone raz w roku. Bardzo ważną sprawą jest ustawienie świateł. Należy to zrobić w stacji serwisowej, po każdej wymianie żarówki reflektora, po każdej naprawie mechanicznej mogącej mieć wpływ na ustawienie (zawieszenie, naprawy blacharskie po kolizjach) oraz sprawdzać okresowo. Jeżeli świateł nie można prawidłowo ustawić, bo uszkodzone są pokrętła regulacyjne, to należy je naprawić lub wymienić.

4. Korektor poziomowania. Należy ustawiać korektor poziomowania odpowiednio do obciążenia pojazdu (uwaga nie dotyczy ksenonów). Warto sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu lub spytać w serwisie, jak należy ustawiać korektor w zależności od tego, ile osób siedzi na siedzeniach z tyłu lub z przodu oraz od ilości bagażu. Problem ten nie dotyczy samochodów fabrycznie wyposażonych w „ksenony”, które mają automatyczne urządzenie poziomujące oraz pojazdów z automatycznym zawieszeniem. Przy okazji ustawiania świateł poprośmy diagnostę, aby sprawdził czy korektor w ogóle działa i czy działa prawidłowo.

5. Ograniczenia widoczności. Zasięg widoczności w nocy może być znacznie ograniczony - nawet do 20m. Samochód jadący z prędkością 60 km/h pokonuje ten dystans w 1,2 sek . Dlatego należy zawsze dostosować prędkość do swojego zasięgu widzenia. Nie należy sugerować się zachowaniem innych kierowców. Nawet przy prawidłowo ustawionych światłach zasięg widoczności w światłach mijania jest ograniczony. Bezpieczna prędkość wynosić może zaledwie 30-40 km/h. Czasem może być nieco większa, ale nie jest gwarantowana. Dlatego w nocy lepiej wyprzedzać tylko wtedy, gdy widzimy wystarczająco daleko, aby np. nie najechać na nieoświetlonego i niewidocznego pieszego lub rowerzystę. Nie warto sugerować się szybką jazdą innych kierowców. Mogą mieć lepsze światła, lepszy wzrok albo cechować się brakiem wyobraźni.

6. Nie wolno instalować i włączać podczas jazdy żadnych dodatkowych świateł widocznych z zewnątrz pojazdu, oprócz wyposażenia fabrycznego pojazdu. Wyjątek stanowią niektóre światła ściśle określone przepisami. Niektóre światła mogą być instalowane dodatkowo, ale muszą mięć odpowiednią homologację (np. światła do jazdy dziennej, światła przeciwmgłowe przednie, dodatkowe odblaski).

7. Gdy widzisz defekt świateł innego pojazdu (oślepianie, spaloną żarówkę, zbyt słabe lub nieprawidłowe światła), zasygnalizuj to dwoma krótkimi mignięciami. To nie jest zabronione. Pomagajmy sobie wzajemnie. Reagujmy także, gdy inni nam sygnalizują problem.
Bądźmy pozytywnie nastawieni do bezpieczeństwa i życzliwi dla innych kierowców.


Opracowanie: Redakcja (na podst. materiałów Instytutu Transportu Samochodowego)

Autor publikacji: Redakcja

Dodaj komentarz
Partnerzy:
copyright ©ekokierowcy.pl on-line 3 wizyt 2205967 
realizacja: intellect.pl

louboutin pas cher louboutin pas cher goyard pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin femme pas cher