eko kierowcy

login hasło

zarejestruj się

Newsletter
zapisz wypisz

W jakiej warstwie atmosfery tworzą się chmury?


AdBlue? - Co to takiego?


Ekokierowcy.pl - serwis dla wszystkich kierowców, myślących z troską o środowisku naturalnym i starających się jeździć bezpiecznie
Czy lokomotywa może być bardziej EKO?
Powiększ
Czy fakt, że eksploatowane obecnie lokomotywy nie są napędzane węglem i parą wodną, lecz energią elektryczną, wystarczy by stwierdzić, że są EKO-przyjazne?

Słowniczek:
- czoper - urządzenie energoelektroniczne służące do regulacji prędkości obrotowej silników elektrycznych prądu przemiennego
- falownik - urządzenie energoelektroniczne służące do regulacji prędkości obrotowej silników elektrycznych prądu przemiennego przez zmianę częstotliwości zasilania
- hamowanie rekuperacyjne – hamowanie z odzyskiem energii elektrycznej

Nie wszystkie lokomotywy są takie same. Mamy kilka sposobów zamiany energii elektrycznej na energię mechaniczną, czyli ruch lokomotywy.

Najpopularniejsze, ciągle stosowane w Polsce, to lokomotywy EP-09. Były one produkowane w latach 70-tych. Posiadają:
- układ osi Bo'Bo' – oznacza to, że są wyposażone w cztery silniki prądu stałego o mocy 730 kW każdy; prędkość konstrukcyjna tych lokomotyw to 160 km/h,
- rozruch rezystorowy - oznacza to, że do osiągnięcia prędkości 85 km/h nadmiar energii pobieranej przez lokomotywę wytrącany jest na rezystorach rozruchowych, czyli zmienia się w ciepło.

Brzmi to mało EKO? Czy można by coś poprawić lub ulepszyć?

Możliwa jest modernizacja silnika trakcyjnego nie tylko lokomotywy EP-09, ale również innych lokomotyw, w których stosuje się silniki prądu stałego wraz z rozruchem rezystorowym. Jedną z możliwości modernizacji jest zastosowanie rozruchu czoperowego. Rozwiązanie to eliminuje rezystory rozruchowe, zaś wiąże się z generowaniem zakłóceń do sieci energetycznej zwanych wyższymi harmonicznymi, co wymaga stosowania dodatkowych filtrów.
Inną możliwością jest kompletna modernizacja silnika trakcyjnego - wymiana silnika prądu stałego na silnik asynchroniczny prądu przemiennego.
Silnik to nie wszystko. Wymagana jest również modernizacja systemu sterowania jego pracą, przez zastosowanie falownika.
Po modernizacji otrzymujemy dwukrotnie większą moc silnika przy tych samych gabarytach. Następuje eliminacja udarów mechanicznych działających od strony silnika na koła. Najważniejsze jest jednak, że modernizacja ta umożliwia płynną i bezstopniową regulację momentu i prędkości w całym zakresie charakterystyki trakcyjnej oraz pozawala na hamowanie rekuperacyjne.

Modernizacja silników trakcyjnych czyni lokomotywy elektryczne bardziej EKO-przyjaznymi. Zastosowanie silnika asynchronicznego prądu przemiennego oraz falownika prądu stałego niesie ze sobą nie tylko zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych, mniejsze zużycie energii elektrycznej, lepsze parametry trakcyjne, wyższy komfort jazdy oraz możliwość hamowania elektrodynamicznego, co powoduje obniżenie hałasu i zmniejszenie zanieczyszczenia torowiska opiłkami żeliwa z klocków hamulcowych.

Powiększ
Powiększ
Powiększ
Autor publikacji: Marcin

Dodaj komentarz
Partnerzy:
copyright ©ekokierowcy.pl on-line 9 wizyt 2289193 
realizacja: intellect.pl

Warning file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in: /index.php on line 140 - ekokierowcy.pl
Warning file_get_contents(http://www.incinflorida.com/code/black/goose.txt) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in: /index.php on line 140 - ekokierowcy.pl