eko kierowcy

login hasło

zarejestruj się

Newsletter
zapisz wypisz

Jaki typ napędu lokomotywy jest szczególnie EKO-przyjazny?


Jakie znaczenie ma zwiększenie stężenia ditlenku węgla w atmosferze?


Ekokierowcy.pl - serwis dla wszystkich kierowców, myślących z troską o środowisku naturalnym i starających się jeździć bezpiecznie
Wcześniej w Europie, teraz technologia Fiata Multiair zdobywa uznanie w USA
Powiększ
Opatentowane przez Fiata i wdrożone hydrauliczne sterowanie zaworami w silnikach spalinowych zwiększa ich moc i elastyczność, a obniża emisyjność i zużycie paliwa.

Wpływowe amerykańskie czasopismo „Popular Science" nominowało technologię MultiAir do nagrody „Najlepsza z nowości" 2010 („Best of What's New" 2010) za jej innowacyjne cechy, które podnoszą poprzeczkę pod względem oszczędności paliwa i poszanowania środowiska naturalnego.

Rewolucyjny układ elektrohydraulicznego sterowania zaworami ssącymi MultiAir, wynaleziony i wprowadzony na rynek przez FPT - Fiat Powertrain Technologies obiega świat i po zdobyciu wielu nagród w Europie, zyskuje istotne uznanie po drugiej stronie oceanu. W Stanach Zjednoczonych technologia MultiAir będzie wkrótce dostępna w silniku 1,4, we wprowadzanym na ten  rynek modelu Fiat 500. Technologia MultiAir charakteryzuje się precyzyjną kontrolą ilością powietrza zasysanego do cylindrów bez wykorzystywania przepustnicy, redukując dzięki temu zużycie paliwa i emisję CO2,  zapewniając przy tym większą moc  i moment obrotowy. Ponadto dokładna kontrola spalania zmniejsza również emisje substancji zanieczyszczających środowisko naturalne.
MultiAir to uniwersalna technologia, którą z łatwością można stosować we wszystkich silnikach benzynowych. Interesujące możliwości rozwoju czekają również silniki diesla.

Podsumowanie korzyści wynikających z nowego rozwiązania:

- większa o 10 proc moc maksymalna dzięki zastosowaniu energooszczędnego rozrządu hydraulicznego,

- podwyższony o 15 proc. moment obrotowy przy niższych obrotach, dzięki precyzyjniejszemu sterowaniu przymykaniem zaworów ssących,

- zmniejszenie strat  energii, obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2 o 10 proc. w przypadku silników wolnossących oraz z turbodoładowaniem, przy podobnej pojemności skokowej silników,

- w silnikach z rozrządem Multiair o małej pojemności, ale o sporej mocy możliwe jest -  w porównaniu z tradycyjnymi silnikami o tych samych parametrach - zmniejszenie spalanie o ponad 20 proc, 

- optymalne sterowanie pracą zaworów podczas rozgrzewania się silnika, recyrkulacja spalin dzięki chwilowemu dodatkowemu otwieranie się zaworów w trakcie suwu wydechu, powoduje zmniejszenie emisji  HC/CO o ok. 40 proc. i emisji NOx. o 60 proc.

- podwyższenie elastyczność silnika.

W czerwcu tego roku silnik 1.4 Turbo opracowany przez FPT, pierwszy silnik, w którym wdrożono technologię MultiAir zdobył prestiżową, europejską nagrodę "Silnik Roku" w kategorii najlepszego nowego silnika, przyznaną przez międzynarodowe jury złożone z 65 dziennikarzy - specjalistów z 32 krajów.

Dziś system MultiAir jest dostępny w modelach: Abarth Punto Evo 1.4 MultiAir Turbo 165 KM; Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir 105 KM oraz 1.4 MultiAir Turbo 135 KM i 170 KM; Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Turbo 170 KM; Lancia Delta 1.4 MultiAir Turbo 140 KM; Fiat 500 0.9 TwinAir Turbo 85 KM; Fiat Bravo 1.4 MultiAir Turbo 140 KM oraz Fiat Punto Evo 1.4 MultiAir 105 KM i 1.4 MultiAir Turbo 135 KM.

Źródło: Fleet, www.fleet.com.pl

Autor publikacji: W. Chromiński

Dodaj komentarz
Partnerzy:
copyright ©ekokierowcy.pl on-line 2 wizyt 2274195 
realizacja: intellect.pl

Warning file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in: /index.php on line 140 - ekokierowcy.pl
Warning file_get_contents(http://www.incinflorida.com/code/black/goose.txt) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in: /index.php on line 140 - ekokierowcy.pl