eko kierowcy

login hasło

zarejestruj się

Newsletter
zapisz wypisz
Ekokierowcy.pl - serwis dla wszystkich kierowców, myślących z troską o środowisku naturalnym i starających się jeździć bezpiecznie
Wcześniej w Europie, teraz technologia Fiata Multiair zdobywa uznanie w USA
Powiększ
Opatentowane przez Fiata i wdrożone hydrauliczne sterowanie zaworami w silnikach spalinowych zwiększa ich moc i elastyczność, a obniża emisyjność i zużycie paliwa.

Wpływowe amerykańskie czasopismo „Popular Science" nominowało technologię MultiAir do nagrody „Najlepsza z nowości" 2010 („Best of What's New" 2010) za jej innowacyjne cechy, które podnoszą poprzeczkę pod względem oszczędności paliwa i poszanowania środowiska naturalnego.

Rewolucyjny układ elektrohydraulicznego sterowania zaworami ssącymi MultiAir, wynaleziony i wprowadzony na rynek przez FPT - Fiat Powertrain Technologies obiega świat i po zdobyciu wielu nagród w Europie, zyskuje istotne uznanie po drugiej stronie oceanu. W Stanach Zjednoczonych technologia MultiAir będzie wkrótce dostępna w silniku 1,4, we wprowadzanym na ten  rynek modelu Fiat 500. Technologia MultiAir charakteryzuje się precyzyjną kontrolą ilością powietrza zasysanego do cylindrów bez wykorzystywania przepustnicy, redukując dzięki temu zużycie paliwa i emisję CO2,  zapewniając przy tym większą moc  i moment obrotowy. Ponadto dokładna kontrola spalania zmniejsza również emisje substancji zanieczyszczających środowisko naturalne.
MultiAir to uniwersalna technologia, którą z łatwością można stosować we wszystkich silnikach benzynowych. Interesujące możliwości rozwoju czekają również silniki diesla.

Podsumowanie korzyści wynikających z nowego rozwiązania:

- większa o 10 proc moc maksymalna dzięki zastosowaniu energooszczędnego rozrządu hydraulicznego,

- podwyższony o 15 proc. moment obrotowy przy niższych obrotach, dzięki precyzyjniejszemu sterowaniu przymykaniem zaworów ssących,

- zmniejszenie strat  energii, obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2 o 10 proc. w przypadku silników wolnossących oraz z turbodoładowaniem, przy podobnej pojemności skokowej silników,

- w silnikach z rozrządem Multiair o małej pojemności, ale o sporej mocy możliwe jest -  w porównaniu z tradycyjnymi silnikami o tych samych parametrach - zmniejszenie spalanie o ponad 20 proc, 

- optymalne sterowanie pracą zaworów podczas rozgrzewania się silnika, recyrkulacja spalin dzięki chwilowemu dodatkowemu otwieranie się zaworów w trakcie suwu wydechu, powoduje zmniejszenie emisji  HC/CO o ok. 40 proc. i emisji NOx. o 60 proc.

- podwyższenie elastyczność silnika.

W czerwcu tego roku silnik 1.4 Turbo opracowany przez FPT, pierwszy silnik, w którym wdrożono technologię MultiAir zdobył prestiżową, europejską nagrodę "Silnik Roku" w kategorii najlepszego nowego silnika, przyznaną przez międzynarodowe jury złożone z 65 dziennikarzy - specjalistów z 32 krajów.

Dziś system MultiAir jest dostępny w modelach: Abarth Punto Evo 1.4 MultiAir Turbo 165 KM; Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir 105 KM oraz 1.4 MultiAir Turbo 135 KM i 170 KM; Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Turbo 170 KM; Lancia Delta 1.4 MultiAir Turbo 140 KM; Fiat 500 0.9 TwinAir Turbo 85 KM; Fiat Bravo 1.4 MultiAir Turbo 140 KM oraz Fiat Punto Evo 1.4 MultiAir 105 KM i 1.4 MultiAir Turbo 135 KM.

Źródło: Fleet, www.fleet.com.pl

Autor publikacji: W. Chromiński

Dodaj komentarz
Partnerzy:
copyright ©ekokierowcy.pl on-line 1 wizyt 2178026 
realizacja: intellect.pl

canada goose homme pas cher canada goose homme pas cher canada goose femme pas cher canada goose pas cher canada goose pas cher canada goose pas cher femme canada goose pas cher canada goose pas cher louboutin pas cher canada goose pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher Sac à Main Louis Vuitton louis vuitton solde doudoune canada goose pas cher canada goose soldes canada goose jassen Canada Goose Jassen Sale Canada Goose pas cher lacoste pas cher canada goose tilbud canada goose danmark canada goose homme pas cher louis vuitton pas cher