eko kierowcy

login hasło

zarejestruj się

Newsletter
zapisz wypisz
Ekokierowcy.pl - serwis dla wszystkich kierowców, myślących z troską o środowisku naturalnym i starających się jeździć bezpiecznie
Silnik na sprężone powietrze - przyszłość czy przeszłość?
Powiększ
Trudno uwierzyć, ale pierwszy silnik na sprężone powietrze, który został zastosowany w pojazdach mechanicznych opatentował we Francji Polak.

Jeszcze trudniej uwierzyć, że inż. Ludwik Mąkarski dokonał tego w 1870 roku, a już w 1876 r. uruchomiono pierwszą linię tramwajową z wykorzystaniem tego typu napędu. Na niektórych przystankach zamontowane były zbiorniki ciśnieniowe, z których "tankowano" sprężone powietrze do zbiornika tramwajowego. Wystarczało ono na pokonanie kilku przystanków. Tramwaje na sprężone powietrze funkcjonowały w różnych miastach Francji do lat 30-stych ub. wieku. Wyparte zostały przez napędy elektryczne. Napęd pneumatyczny sprawdził się doskonale w kopalniach węgla, gdzie istniało zagrożenie wybuchu metanu w obecności iskry elektrycznej lub płomienia.

Działanie silnika jest bardzo proste: sprężony gaz - najczęściej powietrze - jest kierowane porcjami do komory silnika po wcześniejszym podgrzaniu go, by zwiększyć siłę jego rozprężania. W komorze wywiera ono nacisk na tłok, podobnie jak w silnku spalinowym dwusuwowym i opuszcza komorę przy najniższym opuszczeniu tłoka. Gaz pochodzący z rury wydechowej może być czystszy niż na dolocie do silnika, jesli zastosuje się najprostsze filtry pyłów. Czas tankowania to zaledwie kilka minut, gdy ma miejsce przepompowanie gazu do zbiornika samochodu. Dłużej trwa sprężanie powietrza, gdyż silnik może spełniać funkcję sprężarki, jeśli dołączy się do niego napęd elektryczny. Energię elektryczną można uzyskać z baterii słonecznych pracujących za dnia, a nocą wykorzystać ją do tankowania zbiornika.

Obecnie silniki pneumatyczne stosuje się powszechnie do napędu narzędzi kompresorowych oraz w modelarstwie. Od pewnego czasu podejmowane są udane próby skonstruowania samochodów napędzanych tą formą energii. Jest to możliwe dzięki rozwojowi konstrukcji silnków pneumatycznych i nowym patentom w tym zakresie. Przodują Hiszpanie, którzy opracowali bardzo udane prototypy pojazdów miejskich, zarówno osobowych, jak i dostawczych.

Źródła informacji:  http://darmowa-energia.eko.org.pl/, Wikipedia.org

 

Autor publikacji: Waldek

Dodaj komentarz
Partnerzy:
copyright ©ekokierowcy.pl on-line 4 wizyt 2205534 
realizacja: intellect.pl

louboutin pas cher louboutin pas cher goyard pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin femme pas cher