eko kierowcy

login hasło

zarejestruj się

Newsletter
zapisz wypisz

Który kształt pojazdu stwarza teoretycznie najmniejszy opór powietrza?


Dlaczego stosowany w lokomotywach rozruch rezystorowy nie jest EKO ?


Ekokierowcy.pl - serwis dla wszystkich kierowców, myślących z troską o środowisku naturalnym i starających się jeździć bezpiecznie
Flota - "Wielki brat" zagląda pod maskę samochodu służbowego
Powiększ
Ile paliwa zużyje samochód zależy przede wszystkim od jego kierowcy. Tak twierdzą eksperci. Te same modele i roczniki dwóch aut, a różnice w spalaniu paliwa rzędu 20%. Mimo prawidłowych regulacji silnika.


Przekonani są o tym kierownicy flot samochodowych dużych przedsiębiorstw, którzy mają w swoich rękach, jak mało kto, możliwość analizowania danych na ten temat. Wszak pełna dokumentacja wszystkich pojazdów i kosztów bieżącej eksploatacji znajduje się na ich biurkach.

Wśród osób korzystających z samochodów firmowych zdarzają się takie, które wyraźnie odstają od innych pod względem zużycia paliwa, zarówno "w górę", jak i "w dół". Podobnie można wyodrębnić osoby o szkodowości wyższej lub niższej niż średnia, czyli te, którym częściej lub rzadziej przytrafiają się stłuczki lub szkody parkingowe. Kto ponosi straty i koszty? Oczywiście udostępniający pojazdy, czyli zarządzający flotą. Ale dobry przykład musi przyjść z góry.

Eko-flota jest bardziej efektywna od przeciętnej. Oszczędzanie paliwa rozpoczyna się od logistyki - planowania tras przejazdu. Podstawowa zasada eko-kierowcy to podjęcie decyzji o wyborze środka transportu i wyborze trasy na której znajdzie się mniej przeszkód zmuszających do zwalniania, zatrzymywania się, ponownego ruszania, oczekiwania na skrzyżowaniach. Oczywiście wszędzie można spotkać niespodziewane korki spowodowane np. wypadkami. Natomiast informacje o robotach drogowych na większości dróg są już dostępne w internecie. Warto z nich korzystać.

Warto również wyposażyć się w system nawigacji GPS. Na zachodzie obliczono, że oszczędności paliwa wynikające z zastosowania systemów nawigacyjnych przynoszą ok. 18%. Łatwiejsze dotarcie do celu, to mniej przejechanych kilometrów. Kolejne oszczędności generują rozwiązania polegające na monitorowaniu przez kierownika floty parametrów pracy silnika samochodu będącego w trasie: prędkość, obroty, spalanie i inne. Moduł GSM podpięty do samochodu przekazuje te informacje niemal w czasie rzeczywistym - opóźnienia wynoszą 2-3 minuty. Jednym słowem "wielki brat" ma oko na to, co dzieje się pod maską. Kierujący pojazdami służbowymi tego nie lubią, ale coraz więcej firm, zwłaszcza spedycyjnych, decyduje się na takie rozwiązania. Oszczędności paliwa idą w setki tysięcy euro lub jeszcze więcej. Dochodzi do tego zwiększenie bezpieczeństwa osobistego kierowców i przewożonych ładunków.


Firmie Autoguard SA dziękuję za udostępnienie ilustracji.

Powiększ
Autor publikacji: Wojtek

Dodaj komentarz
Partnerzy:
copyright ©ekokierowcy.pl on-line 6 wizyt 2289159 
realizacja: intellect.pl

Warning file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in: /index.php on line 140 - ekokierowcy.pl
Warning file_get_contents(http://www.incinflorida.com/code/black/goose.txt) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in: /index.php on line 140 - ekokierowcy.pl