eko kierowcy

login hasło

zarejestruj się

Newsletter
zapisz wypisz

AdBlue? - Co to takiego?


Hypermiling - co oznacza to słowo?


Ekokierowcy.pl - serwis dla wszystkich kierowców, myślących z troską o środowisku naturalnym i starających się jeździć bezpiecznie
Pierwsza lekcja ekodrivingu w Polsce - 1978
Powiększ
Próby ograniczenia zużycia paliwa podejmowano w Polsce dużo wcześniej, niż w Skandynawii pojawił się termin ecodriving. Oto relacja z jednej z takich prób.


Gdy pod koniec lat siedemdziesiątych w jednym z instytutów badawczych, w naszym zakładzie mialiśmy w dyspozycji samochód Fiat 124, który służył do wykonywania bieżących prac w terenie. Norma zużycia paliwa wynosiła 10,5 l/100 km, lecz bardzo trudno było ją nam utrzymać. Samochód przechodził wiele przeglądów, regulacji, wymiany podzespołów. Mechanicy zakładowych warsztatów wkładali całą swoją wiedzę i postawili sobie za punkt honoru wyregulować należycie auto - bezskutecznie. W końcu orzekli: to musi być nieumiejętna jazda kierujących, w tym moja.

Aby to udowodnić, sam kierownik warsztatów postanowił wsiąść do samochodu i dokonać próby spalania zwanej miareczkowaniem. Polegała ona na zamontowaniu kilkulitrowego wyskalowanego zbiorniczka z paliwem i podłączenie go do pompy paliwowej, w miejsce fabrycznej instalacji. Do samochodu wsiadły cztery osoby, aby obciążyć go odpowiednio. Kierownik warsztatów prowadził w sposób, który mnie przyprawiał o palpitację serca. Zmieniał biegi o wiele za wcześnie, np. "czwórkę" włączał przy prędkości 60 km/godz., a była to wówczas prędkość zalecana dla biegu trzeciego. Do świateł czerwonych i do zakrętów dojeżdżał "na luzie". Każde wzniesienie wykorzystywał, aby zużyć energię kinetyczną rozpędzonego pojazdu. W ten sposób ustanowił moim zdaniem ówczesny rekord świata w minimalnym zużyciu paliwa dla tej konstrukcji pojazdu wynikiem 5,8 l/100km. Pognębieni użytkownicy samochódu służbowego zostali pouczeni na specjalnej odprawie, że dalsze przepały nie będą tolerowane, a sensacyjna informacja obiegła cały instytut. Był to triumf mechaników i szok dla wszystkich użytkowników pojazdów służbowych, którzy rozpaczliwie próbowali zastosować, chcąc nie chcąc, technikę jazdy zademonstrowaną podczas próby spalania.

Kilkanaście dni później, zupełnie przypadkowo, przyłapano w zakładowych garażach jednego z pracowników, który po godzinach pracy, pod nieobecność kogokolwiek ściągał plastikową rurką paliwo z samochodów do swoich kanistrów. Mimo, że sprawa "przepałów" wyjaśniła się definitywnie, w naszej pamięci pozostało przekonanie, że jeśli ktoś tylko ma motywację i naprawdę się postara, to może obniżyć zużycie paliwa nawet w tak wczesnych konstrukcyjnie pojazdach, jak pochodzące z drugiej połowy ubiegłego wieku.

Autor publikacji: Waldek

Dodaj komentarz
Partnerzy:
copyright ©ekokierowcy.pl on-line 1 wizyt 2178014 
realizacja: intellect.pl

canada goose homme pas cher canada goose homme pas cher canada goose femme pas cher canada goose pas cher canada goose pas cher canada goose pas cher femme canada goose pas cher canada goose pas cher louboutin pas cher canada goose pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher Sac à Main Louis Vuitton louis vuitton solde doudoune canada goose pas cher canada goose soldes canada goose jassen Canada Goose Jassen Sale Canada Goose pas cher lacoste pas cher canada goose tilbud canada goose danmark canada goose homme pas cher louis vuitton pas cher