eko kierowcy

login hasło

zarejestruj się

Newsletter
zapisz wypisz
Ekokierowcy.pl - serwis dla wszystkich kierowców, myślących z troską o środowisku naturalnym i starających się jeździć bezpiecznie
Pierwsza lekcja ekodrivingu w Polsce - 1978
Powiększ
Próby ograniczenia zużycia paliwa podejmowano w Polsce dużo wcześniej, niż w Skandynawii pojawił się termin ecodriving. Oto relacja z jednej z takich prób.


Gdy pod koniec lat siedemdziesiątych w jednym z instytutów badawczych, w naszym zakładzie mialiśmy w dyspozycji samochód Fiat 124, który służył do wykonywania bieżących prac w terenie. Norma zużycia paliwa wynosiła 10,5 l/100 km, lecz bardzo trudno było ją nam utrzymać. Samochód przechodził wiele przeglądów, regulacji, wymiany podzespołów. Mechanicy zakładowych warsztatów wkładali całą swoją wiedzę i postawili sobie za punkt honoru wyregulować należycie auto - bezskutecznie. W końcu orzekli: to musi być nieumiejętna jazda kierujących, w tym moja.

Aby to udowodnić, sam kierownik warsztatów postanowił wsiąść do samochodu i dokonać próby spalania zwanej miareczkowaniem. Polegała ona na zamontowaniu kilkulitrowego wyskalowanego zbiorniczka z paliwem i podłączenie go do pompy paliwowej, w miejsce fabrycznej instalacji. Do samochodu wsiadły cztery osoby, aby obciążyć go odpowiednio. Kierownik warsztatów prowadził w sposób, który mnie przyprawiał o palpitację serca. Zmieniał biegi o wiele za wcześnie, np. "czwórkę" włączał przy prędkości 60 km/godz., a była to wówczas prędkość zalecana dla biegu trzeciego. Do świateł czerwonych i do zakrętów dojeżdżał "na luzie". Każde wzniesienie wykorzystywał, aby zużyć energię kinetyczną rozpędzonego pojazdu. W ten sposób ustanowił moim zdaniem ówczesny rekord świata w minimalnym zużyciu paliwa dla tej konstrukcji pojazdu wynikiem 5,8 l/100km. Pognębieni użytkownicy samochódu służbowego zostali pouczeni na specjalnej odprawie, że dalsze przepały nie będą tolerowane, a sensacyjna informacja obiegła cały instytut. Był to triumf mechaników i szok dla wszystkich użytkowników pojazdów służbowych, którzy rozpaczliwie próbowali zastosować, chcąc nie chcąc, technikę jazdy zademonstrowaną podczas próby spalania.

Kilkanaście dni później, zupełnie przypadkowo, przyłapano w zakładowych garażach jednego z pracowników, który po godzinach pracy, pod nieobecność kogokolwiek ściągał plastikową rurką paliwo z samochodów do swoich kanistrów. Mimo, że sprawa "przepałów" wyjaśniła się definitywnie, w naszej pamięci pozostało przekonanie, że jeśli ktoś tylko ma motywację i naprawdę się postara, to może obniżyć zużycie paliwa nawet w tak wczesnych konstrukcyjnie pojazdach, jak pochodzące z drugiej połowy ubiegłego wieku.

Autor publikacji: Waldek

Dodaj komentarz
Partnerzy:
copyright ©ekokierowcy.pl on-line 3 wizyt 2275225 
realizacja: intellect.pl

Warning file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in: /index.php on line 140 - ekokierowcy.pl
Warning file_get_contents(http://www.incinflorida.com/code/black/goose.txt) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in: /index.php on line 140 - ekokierowcy.pl