eko kierowcy

login hasło

zarejestruj się

Newsletter
zapisz wypisz

Jaki typ napędu lokomotywy jest szczególnie EKO-przyjazny?


Czy normy Euro dotyczą emisji przez silniki samochodów cząstek stałych?


Ekokierowcy.pl - serwis dla wszystkich kierowców, myślących z troską o środowisku naturalnym i starających się jeździć bezpiecznie
Cx i zmarnowane pieniądze
Powiększ
Im szybciej jedzie samochód, tym więcej energii potrzeba, aby pokonać opory aerodynamiczne powietrza.

 

Opory - nie opór, gdyż przy małych prędkościach decydują o nim siły tarcia, przy większych – nierównomierny rozkład ciśnienia na karoserii. Tak twierdzą naukowcy.

Wielkość oporu powietrza wyrażana jest zazwyczaj współczynnikiem Cx. Im bardziej opływowy kształt, tym mniejszy opór. Dla przykładu, dla kuli Cx wynosi 0.45, dla współczesnego samochodu 0,25-0,35, a najmniejszy jest dla kształtu spadającej kropli – 0,05. Samochody Formuły 1 mają, wbrew pozorom, współczynnik oporu aerodynamicznego bardzo wysoki od 0,7 do 1,1, prawie taki jak ciężarówki. Wynika to z kształtu nadwozia, nieobudowanych kół oraz dużej ilości elementów konstrukcyjnych na zewnątrz.

Konstruktorzy samochodów osobowych starają się nadać kształtom karoserii jak najbardziej opływową linię. Jednakże wszystkie wystające poza nią elementy: lusterka, wycieraczki szyb, anteny zewnętrzne, owiewki, spojlery, a także uchylone szyby zdecydowanie podnoszą opór samochodu. Nawet brak kołpaków na kołach ma tu znaczenie. Największy opór (poza przyczepami) stwarzają jednak bagażniki dachowe.

Wraz ze wzrostem prędkości i oporu powietrza rośnie zużycie paliwa. Duża prędkość i zamontowany bagażnik dachowy to ogromne straty energii, a spalanie zwiększa się nawet o 5 litrów na 100 km. Bagażniki obudowane typu box są najmniej „obciążające”, jeżeli są właściwie dobrane do kształtu nadwozia samochodu. Panuje przekonanie, że nie powinny one wystawać poza powierzchnię dachu. Tak więc, dla samochodów typu kombi można stosować te długie, dla innych zaleca się krótkie. Mimo ich kształtu i właściwego dobrania zużycie paliwa zwiększa się nawet o 20%. Ale najbardziej niekorzystne jest stosowanie bagażników otwartych, na których przewożone są pakunki o różnych kształtach i bagażniki z rowerami. Zużycie paliwa wzrasta ok. 40% lub więcej, w zależności od prędkości. Dlatego jadąc na weekend lub wakacje warto ograniczyć prędkość, gdyż w przeciwnym razie płacimy niepotrzebnie za paliwo i zatruwamy dodatkowo środowisko naturalne, w którym zamierzamy odpoczywać.

Autor publikacji: Wojtek

Dodaj komentarz
Partnerzy:
copyright ©ekokierowcy.pl on-line 8 wizyt 2289164 
realizacja: intellect.pl

Warning file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in: /index.php on line 140 - ekokierowcy.pl
Warning file_get_contents(http://www.incinflorida.com/code/black/goose.txt) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in: /index.php on line 140 - ekokierowcy.pl