eko kierowcy

login hasło

zarejestruj się

Newsletter
zapisz wypisz

Konformizm drogowy - czego dotyczy to zjawisko?


Hypermiling - co oznacza to słowo?


Ekokierowcy.pl - serwis dla wszystkich kierowców, myślących z troską o środowisku naturalnym i starających się jeździć bezpiecznie
Oszczędzaj, bo każdy samochód "pali" ponad 20 l/100 km
Powiększ
A nierzadko nawet wiele więcej. I mowa nie o kilkusetkonnych silnikach, lecz o naszych 1.3, 1.4, itd. Takie wskazania mogą obserwować na swoich komputerach pokładowych kierowcy podczas ruszania na przykład spod świateł.


Kiedy uczestniczymy w ruchu ulicznym o dużym natężeniu, gdy często trzeba zatrzymywać się i ruszać ponownie, zużycie paliwa drastycznie rośnie. Jeśli silnik samochodu jest nierozgrzany, spalanie jest jeszcze wyższe. Dodatkowo emitujemy do otoczenia ogromne ilości spalin, którymi następnie musimy oddychać. 


Praktyczni ekokierowcy stosują kilka prostych zasad, aby ograniczyć te niekorzystne zjawiska:

po pierwsze - starają się, o ile to możliwe - wybierać takie godziny podróży oraz tak przemyślane trasy, aby maksymalnie uniknąć korków. Zdarza się, że mały objazd mniej uczęszczanymi ulicami opłaca się bardziej, niż powolne posuwanie się wśród innych pojazdów z prędkością 2 - 3 km/h,

po drugie - preferują włączanie silnika bez naciskania pedału gazu; ruszają z miejsca bez oczekiwania na rozgrzanie się silnka; starają się tak zaparkować samochód po skończonej jeździe, aby rozpoczynając następną podróż nie trzeba było manewrować nierozgrzanym pojazdem,

po trzecie - zmieniają biegi szybciej, niż uczono niegdyś na kursie prawa jazdy, czyli na drugi bieg - przy prędkości 10-15 km/h, na trzeci - przy prędkości 25-30 km/h, na czwarty - przy 40 km/h, a na piąty - przy 50 km/h,

po czwarte - wytracają energię rozpędzonego auta nie poprzez korzystanie z hamulca lecz hamując silnikiem bacznie obserwując sytuację na drodze daleko przed sobą i umiejętne wykorzystując przestrzeń przed toczącym się samochodem.

Oczywiście, dla osób które ekodriving traktują wyczynowo, podane powyżej rady należą do grupy absolutnie podstawowych i niewystarczających, gdyż nie uwzględniają konstrukcji pojazdów, mocy i typów silników oraz wielu innych czynników. Ale początkującego ekokierowcę, który opanuje te umiejętności, czeka bardzo miła niespodzianka przy płaceniu za zatankowane paliwo. W ten sposób można zaoszczędzić 15-25% paliwa i o podobną wartość obniżyć wydatki.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że w zawodach o przysłowiową kropelkę, mistrzowie ekojazdy potrafią osiągnąć wyniki o wiele lepsze, niż normy spalania podawane przez producentów, mimo, że jazda rajdowa wymaga utrzymywania całkiem wysokiej prękości średniej, nie mniejszej niż 60 km/h.

Autor publikacji: Wojtek
Komentarze Dodaj komentarz
1 Wskazanie chwilowego spalania może być mylące, gdyż jego wysoki poziom może występować podczas intensywnego przyspieszania gdy sprawność jest wysoka. Sednem jest to czy wytworzona wówczas energia nie zostanie utracona podczas hamowania. Producenci powinni więc wyposażać pojazdy również we wskażniki sprawności napedu..no ale wówczas każdy widziałby jak bardzo spada ona podczas spokojnej jazdy (czyli że obecne auta są do niej kompletnie niedostosowane )
RysiekK 2010-09-17 20:40:42

Dodaj komentarz
Partnerzy:
copyright ©ekokierowcy.pl on-line 8 wizyt 2289163 
realizacja: intellect.pl

Warning file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in: /index.php on line 140 - ekokierowcy.pl
Warning file_get_contents(http://www.incinflorida.com/code/black/goose.txt) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in: /index.php on line 140 - ekokierowcy.pl