eko kierowcy

login hasło

zarejestruj się

Newsletter
zapisz wypisz
Ekokierowcy.pl - serwis dla wszystkich kierowców, myślących z troską o środowisku naturalnym i starających się jeździć bezpiecznie
PROBLEM STARSZYCH KIEROWCÓW. Część 3: Pakiet edukacyjny dla Polski
Powiększ
Naukowcy z ITS opracowali program edukacyjny "Kierowca 50+" przeznaczony na potrzeby szkolenia starszych uczestników ruchu drogowego w Polsce.

W Polsce prawo jazdy wydawane jest z zasady bezterminowo. Nie prowadzi się, jak dotychczas, żadnych działań skierowanych do starszych kierowców. 

W Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego został opracowany pakiet edukacyjny „Kierowca 50+” przeznaczony do realizacji dla ośrodków szkolących kierowców kat. B (tzw. amatorów) i dla innych jednostek. Wdrożenie projektu ma zapewnić tej grupie jak najdłużej możliwość samodzielnej mobilności bez stwarzania zagrożeń w ruchu drogowym oraz pomoc w razie konieczności w podjęciu decyzji o ograniczeniu lub całkowitym zaprzestaniu kierowania pojazdem. 

Pakiet edukacyjny „Kierowca 50+”

Punktem wyjścia do prac w projekcie były wyniki ankiety przeprowadzonej wśród kierowców w wieku 50 i więcej lat w celu poznania ich potrzeb szkoleniowych oraz przykłady dobrych praktyk krajów z całego świata.

Proponowany pakiet edukacyjny „Kierowca 50+” zawiera:

• program szkolenia
 
Program ma strukturę modułową i składa się z 5 modułów:

Moduł 1. Zmiany biologiczne i mentalne postępujące z wiekiem i ich wpływ na kierowanie pojazdem. Wpływ zmęczenia, leków, alkoholu i narkotyków na kierowanie pojazdem.

Moduł 2. Przepisy ruchu drogowego.

Moduł 3. Nowoczesna technika i technologia w pojeździe wspomagające kierowcę. Fizyka jazdy.

Moduł 4. Pierwsza pomoc ofiarom wypadków drogowych.

Moduł 5. Kierowanie pojazdem w ruchu miejskim.

Liczba godzin przewidzianych na realizację programu wynosi 10 x 60 minut, w tym 4 godziny zajęć teoretycznych (moduły 1, 2, 3) i 6 godzin zajęć praktycznych (moduły 4 i 5). 

Struktura modułowa programu umożliwia jego realizację w całości lub jako pojedyncze moduły/grupę modułów, w zależności od potrzeb słuchaczy i możliwości jednostki szkolącej. Moduł 5. – Kierowanie pojazdem w ruchu miejskim, o ile będzie taka możliwość, może alternatywnie obejmować manewry, sytuacje i trasy wskazane przez osobę uczestniczącą w szkoleniu, po odbyciu zajęć w ramach pozostałych modułów.


• materiały dla wykładowców/instruktorów nauki jazdy obejmujące podręcznik oraz prezentacje w formie elektronicznej, oraz

materiały dla osób szkolonych (kierowców 50+) zawierające broszurę, kwestionariusze samooceny, ulotkę oraz wkładkę „Ważne informacje”.

Więcej informacji o projekcie Kierowcy 50+ znajdziesz w cz. 1 i cz. 2 artyku PROBLEM STARSZYCH KIEROWCÓW.  

Nasz opinia
Redakcja Ekokierowy.pl dostrzega wagę i rozmiary problemu coraz większej liczby starszych kierowców. Z jednej strony kierowcy tacy mogą spokojnym stylem jazdy wprowadzać większą kulturę w ruchu drogowym, z drugiej mogą zachowywać się mniej sprawnie. 

Już dziś młodsi kierowcy uważają starszych za  "zawalidrogi" spowalniające ruch drogowy. To bardzo groźne przekonanie, zwłaszcza, że wg naszych badań, grubo ponad 50% młodszych kierowców narusza nagminnie przepisy ruchu drogowego w zakresie przestrzegania ograniczeń prędkości. Osoby prowadzące zgodnie z przepisami poddawane są z tego powodu różnego rodzaju presjom: ponaglanie światłami, klaksonem, jazda na tzw. "zderzaku", a nawet aktom agresji.

Pewien spadek sprawności związanej z wiekiem kierującego powinien być zrekompensowany doświadczeniem i lepszym ocenianiem ryzyka oraz przewidywaniem rozwoju sytuacji na drodze. Dalszy spadek sprawności skłaniać powinien raczej do rezygnacji z jazdy samochodem w charakterze prowadzącego. 

Program proponowany przez ITS może wesprzeć starszych kierowców w każdym z tych zakresów. Naszym zdaniem program mógłby być prowadzony w ODTJ-ach (Ośrodki Doskonalenia Techniki Jazdy zatrudniają instruktorów techniki jazdy, których nie należ mylić z instruktorami nauki jazdy zatrudnianymi przez Ośrodki Szkolenia Kierowców). Jest to kwestia przepisów prawnych dot. szkolenia osób posiadających już prawo jazdy. W tej chwili uprawnienia takie posiadają przede wszystkim ODTJ-y, nie zaś OSK.



Redakcja Ekokierowcy.pl dziękuje panu Mikołajowi Krupińskiemu z Instytutu Transportu Samochodowego za zaproszenie na konferencję i udostępnienie informacji o przebiegu projektu.

Autor publikacji: annasch40

Dodaj komentarz
Partnerzy:
copyright ©ekokierowcy.pl on-line 1 wizyt 2178033 
realizacja: intellect.pl

canada goose homme pas cher canada goose homme pas cher canada goose femme pas cher canada goose pas cher canada goose pas cher canada goose pas cher femme canada goose pas cher canada goose pas cher louboutin pas cher canada goose pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher Sac à Main Louis Vuitton louis vuitton solde doudoune canada goose pas cher canada goose soldes canada goose jassen Canada Goose Jassen Sale Canada Goose pas cher lacoste pas cher canada goose tilbud canada goose danmark canada goose homme pas cher louis vuitton pas cher