eko kierowcy

login hasło

zarejestruj się

Newsletter
zapisz wypisz

Kto pierwszy opatentował silnik na sprężone powietrze?


AdBlue? - Co to takiego?


Ekokierowcy.pl - serwis dla wszystkich kierowców, myślących z troską o środowisku naturalnym i starających się jeździć bezpiecznie
Zima już trwa ... dla opon
Powiększ
Przygotuj się do jazdy zimą – zacznij od opon

W niższych temperaturach przyczepność letnich opon staje się niewystarczająca. Należy je koniecznie wymienić na zimowe. Oto porady ekspertów europejskiej sieci serwisowej Euromaster. 

Gdy średnia dobowa temperatura  obniża się do ok.  7 °C, dla opony zaczyna się zima,  nawet jeśli jeszcze nie ma śniegu. W zależności od warunków zewnętrznych opona zmienia swoją przyczepność. Poniżej 7°C mieszanka gumy zastosowana w oponach letnich traci swoje wartości użytkowe, takie jak elastyczność i przyczepność do podłoża. Powoduje to wydłużenie drogi hamowania na każdym rodzaju nawierzchni. Opony zimowe trzeba montować na wszystkich czterech kołach pojazdu. 

Przed ich zamontowaniem należy zmierzyć głębokość bieżnika, aby mieć pewność czy nadają się one do jazdy. W Polsce dopuszcza się do ruchu drogowego oponę o bieżniku minimum 1,6 mm. Jednak według producentów opon i ekspertów powinna ona być nie mniejsza niż 4 mm. Jazda na oponach z płytkim bieżnikiem znacząco obniża przyczepność pojazdu i wydłuża drogę hamowania.

Odpowiednie składowanie i użytkowanie opon znacząco wydłuża ich żywotność. Opona właściwie magazynowana przez rok starzeje się w podobnym stopniu, jak podczas trzech tygodni użytkowania.
 

Czysty azot zamiast powietrza

Kolejnym proponowanym przez Euromaster sposobem wydłużania żywotności opon jest pompowanie ich azotem. W przeciwieństwie do powietrza, które powoduje kruszenie, twardnienie i zmniejszanie elastyczności opony, azot nie wpływa na zużycie warstwy butylowej i karkasu. Spowalnia także, proces starzenia się opony, gdyż nie występuje zagrożenie wpompowywania do opony nieczystości takich jak na przykład olej. Pompowanie azotem nie tylko wydłuża żywotność opon, ale niesie za sobą także korzyści ekonomiczne, które wynikają z ograniczenia zużycia paliwa do nawet 3 procent. Azot utrzymuje ciśnienie w oponie trzykrotnie dłużej niż powietrze i zmniejsza opór toczenia kół.
 
Azot jest gazem niepalnym, dzięki czemu nie występuje ryzyko pożaru w czasie pompowania opony, co ma pozytywny wpływ na bezpieczeństwo. Co więcej, w razie potrzeby opony uprzednio wypełnione azotem mogą bez przeszkód być dopompowane powietrzem. Zmniejszy to nieco zalety, jakie wynikały z użycia czystego azotu, ale nie wpłynie na zmniejszenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy samochodem.

Redakcja Ekokierowcy.pl składa podziękowania Panu Mateuszowi Litewskiemu z firmy Hill and Knowlton Poland za przesłane materiały informacyjne.

Autor publikacji: annasch40

Dodaj komentarz
Partnerzy:
copyright ©ekokierowcy.pl on-line 5 wizyt 2241632 
realizacja: intellect.pl