eko kierowcy

login hasło

zarejestruj się

Newsletter
zapisz wypisz
Ekokierowcy.pl - serwis dla wszystkich kierowców, myślących z troską o środowisku naturalnym i starających się jeździć bezpiecznie

Strona główna / Artykuły

rozmiar tekstu: A A A
Prędkość a zjawisko konformizmu drogowego
Powiększ
Prowadząc samochód staję się po części elementem większej grupy osób, którzy w tym samym czasie i po tej samej drodze podążają w różnych kierunkach.

Od współpracy między nimi zależy, jak płynnie i szybko będzie odbywać się ruch drogowy. W stabilnej sytuacji drogowej (brak przeszkód w ruchu) dominują postawy współpracy. W sytuacjach odmiennych zaczyna pojawiać się rywalizacja o lepszą pozycję wśród jadących pojazdów. Niezależnie od rodzaju sytuacji można zaobserwować zjawisko konformizmu drogowego, czyli dostosowywania prędkości do prędkości innych pojazdów. Spowolniony ruch drogowy jest zazwyczaj wymuszony jakimiś ograniczeniami: tłokiem, złym stanem nawierzchni itp. Szybkość wzrasta, gdy ograniczenia ustają. Włączają się wówczas inne regulatory prędkości znajdujące się w psychice kierowców. Konformizm w każdej grupie polega na dostosowaniu zachowania jednostki do zachowania grupy, a dokładniej na zmianie własnego zachowania pod presją faktycznego lub wyimaginowanego wpływu innych członków grupy.

Kierowcy zaczynają zbiorowo i konsekwentnie naruszać ograniczenia prędkości. Motywacja do  tego typu zachowań jest łatwa do odkrycia: pytani w ankietach o to, czy wyruszając w trasę czynią ustalenia, co do planowanej godziny dojechania do celu lub co do czasu trwania przejazdu, odpowiadają twierdząco w prawie 80%. Skrócenie czasu podróży postrzegane jest jako wartość (w kategoriach nagrody) – ponad 70% kierowców deklaruje, że chce dotrzeć do celu jak najszybciej.
Jeżeli zatem pierwotnym zamiarem kierującego będzie przestrzeganie przepisów drogowych, to automotywacja do szybszej jazdy i wzajemny wpływ grupy, w której znajdzie się kierowca, zadecydują o tym,  jaką prędkość obierze.

Wyruszając w trasę i robiąc założenia co do czasu trwania podróży, kierowca powinien mieć świadomość, że nie od niego będzie zależało to, czy założenia te okażą się trafne. Nie wolno traktować czasu jazdy w kategoriach wyzwania, któremu należy sprostać. Zbyt wiele czynników będących poza jego wpływem o tym zadecyduje. Kierujący nie powinien również ulegać zjawisku konformizmu drogowego w aspekcie prędkości jazdy, choć może odczuwać presję ze strony innych. Może obawiać się opinii o sobie, jako o „zawalidrodze”, gdy zdecyduje się jechać zgodnie z przepisami. To, że inni jadą zbyt szybko nie oznacza, że mądrzej dobrali prędkość lub że są sprawniejszymi kierowcami. Oznacza, że większość z nich prawdopodobnie już uległa zjawisku konformizmu, zatracając swoją indywidualną tożsamość, a często i instynkt samozachowawczy. W „nagrodę” mogą skrócić nieco czas przejazdu, lub poczuć się dowartościowani, ale gdy wydarzy się kolizja, lub co gorsza wypadek z ich udziałem*, zostaną rozliczeni indywidualnie i bez żadnej taryfy ulgowej. Na tym polega prawo jednostki do wolności wyboru, ale również indywidualna odpowiedzialność wobec społeczeństwa za dokonywane wybory.

*Statystycznie, co minutę ma miejsce na drogach w Polsce kolizja lub wypadek. Wszyscy: i sprawcy, i uczestnicy są poszkodowanymi i ponoszą dotkliwe konsekwencje.

Autor publikacji: W. Chromiński

Dodaj komentarz
Partnerzy:
copyright ©ekokierowcy.pl on-line 3 wizyt 2205887 
realizacja: intellect.pl

louboutin pas cher louboutin pas cher goyard pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin femme pas cher