eko kierowcy

login hasło

zarejestruj się

Newsletter
zapisz wypisz
Ekokierowcy.pl - serwis dla wszystkich kierowców, myślących z troską o środowisku naturalnym i starających się jeździć bezpiecznie

Strona główna / Artykuły

rozmiar tekstu: A A A
Ile paliwa jest w stanie spalić samolot?
Powiększ
Jeden lot przez Atlantyk pochłania 60 tys. litrów paliwa, czyli więcej niż przeciętny kierowca zużyje przez 50 lat.

Zanieczyszczenia, które dostają się do atmosfery na wysokości ok. 10 km, czyli z pułapu, na którym latają odrzutowce, pozostają w powietrzu o wiele dłużej niż te, które są emitowane przy powierzchni ziemi. Samoloty pasażerskie wyrzucają z dysz silników odrzutowych ogromne ilości pary wodnej, dwutlenku węgla (CO2), tlenków azotu (NOx), tlenków siarki (SOx) i sadzy. Gazy i cząstki emitowane przez samoloty oddziałują na atmosferę na wiele sposobów. Zmieniają stężenie gazów cieplarnianych – dwutlenku węgla, ozonu, metanu, wywołują smugi kondensacyjne , które sprzyjają powstawaniu chmur. Chmury te niczym ekrany odbijają energię cieplną emitowaną z Ziemi i zatrzymują ją w atmosferze. Zdaniem naukowców, złożony charakter oddziaływań różnych substancji wytwarzanych przez samoloty na atmosferę sprawia, że wpływ całkowitej (sumarycznej) emisji na proces globalnego ocieplenia jest 2,7 razy większy niż efekt wynikający z emisji samego CO2.

Transport lotniczy odpowiada obecnie za 3,5% całkowitej emisji gazów cieplarnianych będących skutkiem działalności człowieka. Udział ten może wydawać się niewielki, lotnictwo jednak to sektor, w którym emisja rośnie w najszybszym tempie. Przewiduje się, że do roku 2050 odsetek ten będzie wynosić 15%. Światowy transport lotniczy produkuje już teraz niemal tyle CO2 rocznie, ile cały kontynent afrykański.

Trudno jest znaleźć rozwiązanie, które godziłoby komfort podróży lotniczych i ochronę biosfery. Jedynym rozsądnym wyjściem wydaje się drastyczne ograniczenie lotów oraz ograniczenie ilości startów samolotów z mała ilością pasażerów. Oszacowano, że dopiero maszyny zabierające na pokład powyżej 250 pasażerów są ekologicznie uzasadnione. Emisja pochodząca z tego typu samolotów osiąga wówczas wielkość porównywalną z emisją, za którą odpowiedzialny jest transport samochodowy.

Autor publikacji: ASCh

Dodaj komentarz
Partnerzy:
copyright ©ekokierowcy.pl on-line 1 wizyt 2274227 
realizacja: intellect.pl

Warning file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in: /index.php on line 140 - ekokierowcy.pl
Warning file_get_contents(http://www.incinflorida.com/code/black/goose.txt) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in: /index.php on line 140 - ekokierowcy.pl