eko kierowcy

login hasło

zarejestruj się

Newsletter
zapisz wypisz

W ciągu ostatnich 100 lat średnia temp. w Polsce wzrosła o:


AdBlue? - Co to takiego?


Ekokierowcy.pl - serwis dla wszystkich kierowców, myślących z troską o środowisku naturalnym i starających się jeździć bezpiecznie

Strona główna / Artykuły

rozmiar tekstu: A A A
Samochód bez kierowcy - Toyota Prius, oprzyrządowanie - Google. Zobacz video
Samochody, którym nie potrzebni są kierowcy mogą stać się wkrótce rzeczywistością. Pierwsze testy w ruchu drogowym trwają w USA.

Wyposażony przez firmę w elektroniczne urządzenia i detekory różnego typu autonomiczny samochód to swoisty komputer na kołach. Jest nim hybrydowa Toyota Prius wzbogacona w system sterowania współpracujące z licznymi urządzeniami zewnętrznymi dostarczonymi przez Google.


Na dachu samochodu ulokowano dalmierz laserowy, który skanując otoczenie tworzy trójwymiarową mapę dla automatycznego kierowcy. Mapa ta jest porównywana z zaprogramowanymi w komputerze mapami terenu. Ten zaawansowany system nawigacji wspierany jest przez informacje uzyskiwane przez cztery radary umieszczone z każdej strony auta. Radary interpretują znaki, reagują na światła, wykrywają pieszych, rowerzystów i inne pojazdy. Ich celem jest stworzenie strefy buforowej dla samochodu. Kamera zainstalowana obok lusterka kierowcy kontroluje sytuację drogową przed autem, co daje możliwość odpowiednio szybkiego zahamowania i zatrzymania pojazdu.

Pierwszy tego typu samochód został zarejestrowany w stanie Nevada. Na razie działanie urządzeń komputerowych samochodu musi być nadzorowane podczas jazdy przez człowieka na wypadek konieczności przejęcia kontroli manualnej. Jednak dążeniem konstruktorów jest wyeliminowanie takiego nadzoru.

Nasuwa się szereg pytań dotyczących zarówno kwestii bezpieczńswa, jak i ekonomiki jazdy: czy pojazd potrafi zareagaować optymalnie w sytuacjach ekstremalnych (wtargnięcie pieszego na jezdnię, interakcja z nietypowo zachowującym się kierowcą innego pojazdu) albo czy styl jazdy jest zadowalający z punktu widzenia oszczędności paliwowej i emisyjnej. Oczywiście ostatnie zagadnienie zależy od algorytmów sterowania opracowanych przez człowieka.

Autor publikacji: Redakcja

Dodaj komentarz
Partnerzy:
copyright ©ekokierowcy.pl on-line 5 wizyt 2239559 
realizacja: intellect.pl